Corporate Shift, Dutch Shift

Ik ben gevraagd om mee te werken aan een blog, en bij gebleken geschiktheid mag ik vaker. Bewuste titel corporate shift, dutch shift. Dutch staat enerzijds voor het bedrijf Dutch dat Pablo Smolders en ik hebben opgericht en leiding aan geven, anderzijds natuurlijk de bv Nederland.

Editor’s note: On the request of authors we decided to experiment with Dutch language posts. We want to know whether the value of letting authors use their native language outweighs the cost of losing non-Dutch readers. Let us know what you think of this experiment in the comments.

Voor wie Dutch niet kent:  Dutch richt zich met haar dienstverlening op het blijvend verbeteren van prestaties van organisaties. Dit doen wij in de overtuiging dat een langdurig betere organisatie niet alleen meerwaarde oplevert voor de organisatie en haar klanten, maar ook voor de omgeving en de maatschappij. Vanuit deze filosofie, Building Better Business genaamd, richt dutch haar diensten ook op sociaal ondernemers.

Met ondernemerschap in ons DNA leggen wij de verbinding tussen de visie van deze ondernemers en het succes dat zij willen bereiken. Dutch helpt ondernemingen te groeien, zodat zij hun impact kunnen vergroten. Dit doet dutch in verregaande samenwerking met de ondernemers en gecommitteerd aan het resultaat. Daarom ondernemen wij mee met onze klanten. Letterlijk, door te participeren en risico’s te dragen en te delen in de gerealiseerde kostenbesparingen. Door middel van projectmanagement en programmamanagement maakt dutch haar klanten zichtbaar en blijvend beter.

Onze visie BuildingBetterBusiness is al bijna 15 jaar leidend in alles wat we doen, deze visie staat voor ondernemerschap, die passen voor ons zelf toe maar ook bij en voor onze klanten, vaak corporates.

dutchkkkkWe onderkennen in de OndernemingsLifeCycle vier fasen waar een bedrijf zich bevind, Kiem, Kasplantje, Koninkrijk en Keerpunt. Beetje gekunsteld met vier keer een K, maar wel duidelijk herkenbaar. Wat we de laatste jaren natuurlijk allemaal meemaken is dat bedrijven terechtgekomen zijn bij het Keerpunt, snoeien, kappen, stekken. Dat blijft er over zo zijn vele bedrijven, organisatie van groot, groter, grootst naar kleiner, beter, best aan het ontwikkelen, in veel sectoren een verademing. De zorg, het onderwijs, de banken weer terug naar de menselijke maat.

Maar zoals je ziet in iedere fase is innovatie gewenst en leidt  tot weer een andere cq volgende fase.

Wij als Dutch zijn ons zelf ook aan het vernieuwen omdat we zien dat markten veranderen, de druk vergroot wordt door bezuinigingen en er vaak en ook veel goede mensen in de markt voor handen zijn.

We maken dan zelf een shift. Enerzijds door ons zelf en andere bedrijven bewust te laten alle belangen als het gaat om waarde, waarde voor klanten, medewerkers, aandeelhouders, leveranciers en maatschappij, CreatingConsiousCompanies. Deze gedachte lijn hebben we vormgegeven in 2007/2008 en inmiddels hebben we samenwerkingsverbanden met SocialEntreprise.NL (voor de kiemetjes), MVO-Nederland (kasplantjes) en Circle-Economy voor de corporates. Dit omdat ook wij geloven dat bijdragen van bedrijven ook bewust moeten zijn en dat er oog is voor Sociale en Ecologische vraagstukken.

Ondernemerschap blijft de sleutel, dus we blijven hetzelfde maar doen dat in andere en nieuwe markten.  In komende blogs zal ik proberen uit te leggen waarom, wat en hoe we dat doen, bij dutch en voor de bv Nederland.

Over de auteur: Meino Zandwijk (twitter: @meinozandwijk) is oprichter en directeur van Dutch.com, een adviesbureau gespecialiseerd in het gezond houden van organisaties. De laatste jaren is Meino sterk betrokken bij ondernemingen die impact willen maken op de maatschappij zoals; de Groene Zaak, Social Enterprise NL en Circle Economy. Sinds juni 2013 schrijft hij op persoonlijke titel voor Corporate Shift.

Leave a comment